Här har vi sammanställt de vanligaste frågor och svar

För dig som är optiker och nyfiken på hur det är att arbeta på Bright Optical.

Hur fungerar det när man ska lära sig olika journalsystem?

Vid ditt första arbetspass på en ny arbetsplats som har ett journalsystem som du inte tidigare har arbetet med så bokar vi alltid in en introduktion så att du ska hinna gå igenom systemet i lugn o ro.

Hur fungerar det när man ska lära sig olika glastyper?

Om det är så att den nya arbetsplatsen har en glasleverantör som du tidigare inte har arbetat med så kan vi boka in en introduktion eller be att få ta del av utbildningsmaterial.

Hur fungerar det med resor?

Som resande optikerkonsult så förekommer olika resor och vår ambition är att vi ska göra resorna så bekväma som möjligt med kortaste resväg.

Vem bokar och betalar för resor?

Alla resor och hotell mm bokas och betalas alltid av en central servicefunktion.

Hur fungerar det med restid? 

Som resande optikerkonsult så har du betald restid för all restid som överskrider 30 minuter hemifrån.

Hur mycket behöver man resa?

Det kan variera och vi kan inte alltid veta hur behovet i landet ser ut men vi utgår alltid från din hemmaort.

Kan man önska att man bara vill jobba i en stad?

Det är svårt för oss att enbart kunna garantera arbete i endast en stad. Men vår ambition och utgångspunkt är alltid att föröka tillgodose allas önskemål.

Kan man önska att alltid vara hemma till en viss tid?

Det är svårt för oss att kunna garantera att du kan vara hemma till en viss tid varje dag. Däremot kan vi erbjuda olika kompromisslösningar.

Jobbar man på helger?

Det kan förekomma men är väldigt ovanligt.

Har man en garantilön?

Man har en garantilön på den anställningsgrad som är avtalad i ditt anställningskontrakt.

Är man anställd som tjänsteman med tjänstepension?

Du är anställd som tjänsteman och har tjänstepension.

Finns det något utbildningsbidrag?

Alla optiker oavsett anställningsgrad har varje kalenderår en summa på 5000 kr i utbildningsbidrag som man själv ansvarar för.

Erbjuds det någon annan utbildning?

4-5 gånger per år samlas alla optiker för obligatorisk konferens och utbildning. Vanligtvis så planeras de olika konferenserna i samband med att det finns möjlighet att dagen efter gå på olika externa utbildningar. Utöver det så ska alla optiker bli certifierad och gå kursen i kvalitetsnormen som hålls av Optikbranschen.

Finns det några andra förmåner?

Alla optiker har ett betalt månadskort med kollektivtrafiken på respektive hemmaort, ersättning månadsvis för mobiltelefon, friskvårdsbidrag på 2000 kr per kalenderår och gratis medlemskap i Optikerförbundet.

Vi hoppas att vi har besvarat dina flesta frågor men tveka inte att höra av dig till oss om du har några andra frågor!

Kontakta Konsultchef Warvin Zakhoy,
08-40 88 11 34 eller warvin.zakhoy@brightoptical.se